درست‌ترین راه اخراج کارکنان

درست‌ترین راه اخراج کارکنان

اخراج یک کارمند ممکن است سخت‌ترین کاری باشد که شما مجبور هستید انجام دهید اما اگر مراحل زیر را بدقت انجام دهید می‌توانید بخوبی از پس این کار برآیید.
اخراج یک فرد – درحالی که خیره به چشمان او می‌گویید دیگر شما با ما همکار نیستید – یکی از سخت‌ترین کارهایی است که شما بعنوان صاحب یک کسب و کار انجام می‌دهید. در اغلب موارد دادن این خبر برای گوینده آن همانند شنونده آن سخت است. با فرض اینکه این شخص یک کارمند ” آماده اخراج ” (کسی که قرارداد همکاری که استخدامش را برای مدت مشخص تضمین کند ندارد) باشد این ۱۰ توصیه شما را با احتمال ریسک جریمه بسیار پایین (تقریبا صفر) برای انجام این کار کمک می‌کند:

 

۱)    بررسی بازخوردهای گذشته: اگر به کارمندی در مدت زمان همکاریش فرصت نشان دادن قابلیت‌هایش را داده باشید و هر سال به او ترفیع داده باشید، وقتی او را به دفتر خود دعوت نموده و چنین خبری به او می‌دهید، بشدت شکه خواهد شد. طرز برخودتان با این فرد در طول این مدت را مد نظر قرار دهید و اگر همواره با او برخورد خوبی داشته‌اید، فورا او را اخراج نکنید. در عوض سعی کنید در طول صحبت کم کم موضعتان را تغییر داده و برخورد جدی‌تری پیدا کرده و سپس به او بفهمانید که دیگر با شما همکاری نخواهد کرد.
۲)    دادن هشدار: کارمند را به دفتر خود بیاورید و به او توضیح دهید که از عملکردش راضی نیستید و سپس مهلت کوتاهی به او دهید (یک ماه پیشنهاد می‌شود) تا اوضاع را سر و سامان دهد. کاملا برایش روشن کنید که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند گزینه‌ای جز اخراج او وجود نخاهد داشت. دفترچه یا فایلی از چیزهایی که به این دسته از کارمندان گفته‌اید ایجاد نمایید.
۳)    تمرکز بر اهداف رفتاری مشخص: فهرستی از رفتارهای غیر قابل پذیرش کارمند را به وی بدهید و کارهایی که لازم است انجام دهد تا به معیار پذیرش شما دست یابد و رضایتتان را جلب نماید به او گوشزد نمایید. نگذارید کارمند شما را به بحث کردن پیرامون موضوعی دیگر که خارج از بحث است هدایت نماید.
۴)    اخراج در آغاز هفته ” بله ” در آخر هفته ” هرگز ” : با فرض این‌که کارمند کارهایش را اصلاح نکند او را در آغاز هفته اخراج نمایید. هرگز کسی را چهارشنبه (یا پنج‌شنبه) اخراج نکنید چرا که سبب می‌شود خشم او در تعطیلات آخر هفته شعله‌ور شود و در نتیجه در ابتدای هفته آینده آماده برای دعوا و یا حتی بدتر به محل کار بیاید.
۵)    کوتاه، شیرین و صریح بیان کنید: گرفتار احساسات و عواطف نشوید. یک بسته کلینکس روی میز در دسترس باشد. یک فرد هم بعنوان شاهد در خلال جلسه برای اقدامات احتمالی تلافی‌جویانه کارمند حضور داشته باشد. سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به کارمند بگویید از کار اخراج شده و تاریخ قطع همکاری را به او اعلام نمایید.
  • توضیح دهید که اخراج “بدلیل…” صورت می‌گیرد اما وارد جزئیات نشوید. لازم نیست شروع به بحث کردن با او کنید. فقط کافی است بگویید که فرد با توجه به سابقه و ارزیابی عملکردش نمی‌تواند به آن اهدافی که می‌خواهید برسید دست یابد. اگر فرد حالت تدافعی به خود گرفت و خواست در این مورد بحث کند بسادگی به او بگویید: متأسفم، اما تصمیم گرفته شده است.
  • توضیح که چقدر به فرد بعد از قطع همکاری (سنوات خدمت،…) پرداخت خواهید نمود و این‌که به چه مزایای دیگری دست خواهد یافت.

۶)    به کارمند اجازه ندهید معطلتان کند: در صورتی که بنا به دلایلی کارمند برای چند روز بیشتر همراه شما باشد، به آن‌ها اطمینان دهید که قطعا خواهند رفت بعد از این مدت کوتاه باقیمانده و برداشتن لوازم شخصی‌شان. کارمند را تا درب خروجی بدرغه نمایید تا مطمئن شوید چیزی سرقت نکند، اطلاعات کامپیوتری را از بین نبرد و یا پسوردی را تغییر ندهد. بهتر است به نوعی دسترسی فرد را به این ابزار محدود نمایید تا از این اقدامات جلوگیری شود. تمام کلیدها و یا کارت‌های اعتباری در اختیار این فرد را از او بگیرید.
۷)    یک فرم قطع همکاری تنظیم و به کارمند بدهید و او را تشویق نمایید که امضا کند: اگر کارمند اقلیت، زن و یا بالای ۴۰ سال باشد، توصیه من این است که از آن‌ها بخواهید فرم قطع همکاری را امضا کنند. خودتان این فرم را تنظیم نکنید – فرم قطع همکاری باید زبان مشخصی برای ارائه در دادگاه خصوصا زمانی که فرد بخواهد ادعای “تبعیض سنی” نماید داشته باشد. از کارمند حقوقی یا وکیل خود بخواهید این فرم را قبل از جلسه اخراج تنظیم کند.
می‌توانید به فرد امتیازاتی برای تشویق او به امضای فرم بدهید. مثل: “شما بعد از همکاری از یکه هفته سنوات خدمت برخوردار می‌شوی “…..(نام فرد)” ولی اگر این فرم را امضا کنی از سه هفته سنوات دریافت خواهی کرد. با وکیل خودت مشورت کن اگر لازم می‌دانی، و منو از تصمیمی که گرفتی باخبر کن”. شما نمی‌توانید کارمند را مجبور کنید این فرم را امضا کند اما می‌توانید برای تشویق او انگیزه بدهید. همچنین شانس صحبت با وکیل به او نشان می‌دهد که شما از هیچ گونه شکایتی نمی‌هراسید.
۸)    وظایف کارمند اخراج‌شده را به سرعت محول نمایید: به محض این‌که کارمند از کار برکنار شد، سایر همکاران را جمع کنید و بگویید که این فرد دیگر کارمند شرکت نیست (اما وارد جزئیات نشوید) و وظایف او را به سایرین محول نمایید. این کار از بروز هرگونه شایعه پراکنی ناشی از تماس‌های تلفنی و یا emailهای منفی فرد اخراجی جلوگیری خواهد کرد.
۹)    بر سر مزایای بی‌کاری با کارمند دعوا نکنید: چرا که موجب می‌شود به دادگاه احضار شوید که در این‌صورت باید به اداعای کارمند سابق‌تان گوش دهید. در هر صورت کارمند به مزایای خود دست خواهد یافت و این شما هستید که در صورت هرگونه صحبت مخالف متهم می‌شوید.
۱۰)    کار را به نتیجه برسانید: در آخر به این نکته توجه کنید که ممکن است دو پیشامد ناخوشایند از طرف فرد مستعد بروز رفتار احساسی، عصبی و یا خشونت‌آمیز ایجاد شود:

  • سرایت نارضایتی به همکاران و مسموم شدن فضای کار و بروز رفتار مشابه از سوی سایر کارکنان
  • جریمه‌های ناشی از اخراج کارکنان

اما در هر صورت این کار باید انجام شود و تا حد ممکن از احتمال بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *