ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری

ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری

مراحل توسعه فناوری


فرایند توسعه فناوری از سه مرحله مختلف تشكیل شده است كه عبارتند از:

  • ایده‌پردازی
  • توسعه فناوری
  • تجاری‌سازی

امروزه تجاری‌سازی به یکی از ارکان مهم فرایند نوآوری تکنولوژیکی تبدیل گردیده است. علیرغم پذیرش موضوع تجاری‌سازی از سوی محققان، شواهد متعدد در سراسر دنیا حاکی از آن است که هر چند تعداد کثیری از پروژه‌های تحقیق و توسعه از نظر فنی و تکنیکی موفق بوده‌اند اما تنها درصد اندکی از آنها در زمینه تجاری‌سازی به موفقیت دست یافته‌اند، که این امر نشان دهنده پیچیدگی فرایند تجاری‌سازی می‌باشد.

ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری

از جمله فعالیت‌های دشوار در زمینه تجاری‌سازی فناوری، ارزش‌یابی و قیمت‌گذاری آنها می‌باشد. ارزش‌گذاری و تعیین قیمت یکی از عناصر بسیار مهم در فرایند تجاری‌سازی و نیز استراتژی رقابتی فناوری در بازار به شمار می‌رود. قیمت همزمان هم بر جایگاه فناوری در بازار تاثیر دارد، هم بر سرعت به کارگیری آن و هم بر جریان نقدی حاصل از آن.


براساس آمار موجود، حدود ۸۰ درصد از دارایی‌های شرکت‌های بزرگ جهانی و بنگاه‌های اقتصادی را دارایی‌های نامشهود و ارزش‌های معنوی تشکیل می‌دهند. به منظور موفقیت در تجارت و کسب و کار، شرکت‌ها باید دارایی‌های نامشهود و ارزش ناپیدای این گونه دارایی‌ها را شناسایی کند. از آنجا که فناوری و برند هر دو از ارزش غیر ملموس (نامشهود) برخوردارند، تبدیل کردن ارزش نامشهود به صورت مشهود و بیان آن با زبان پولی دشواری این امر را افزایش می‌دهد. مسئله دیگر مشخص نبودن تمامی عوامل تاثیرگذار بر ارزش فناوری و برند و نیز مشخص نبودن نحوه تاثیر هر کدام از عوامل در ارزش (قیمت) می‌باشد.

فناوری یکی از دارایی‌های نامشهود است که چگونگی تعیین ارزش و قیمت آن اگرچه در گذشته نیز به دلیل مواردی مثل دعاوی قانونی یا اهداف مالیاتی مورد توجه بوده است، با این حال در سال‌های اخیر و در طی شکل‌گیری انواعی از قراردادهای اعطای امتیاز، فروش فناوری و یا سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر جایگاه خاصی در مباحث گسترده مدیریت تکنولوژی پیدا کرده است. تجربه نشان داده است که محدودیت‌ها و چالش‌های تعیین ارزش و قیمت فناوری همواره مانعی بزرگ در برابر گسترش بازارهای مبادله فناوری و دسترسی به منابع مالی می‌باشد. فرایند تعیین ارزش فناوری، اصطلاحا ارزش‌گذاری فناوری و فرایند تعیین قیمت فناوری اصطلاحا قیمت‌گذاری فناوری نامیده می‌شود. رویکردها و روش‌های متنوعی تا کنون برای ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری معرفی و به کار گرفته شده‌اند. بسیاری از این روش‌ها به منظور از بین بردن محدودیت‌های موجود در روش‌های قبلی و ارئه روشی دقیق‌تر و در عین حال عملی‌تر و ساده‌تر طراحی شده‌اند که البته هر یک سعی می‌کنند دیدی متفاوت را اتخاذ کنند.

قیمت‌گذاری فناوری بدیع، از جمله فعالیت‌های دشوار در بحث تجاری‌سازی می‌باشد. از آنجا که هنوز محصول یا فناوری وارد بازار نشده است و با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای رو به رو خواهد بود، امکان تغییر قیمت بسیار زیاد می‌باشد. تجاری‌سازی فناوری نیازمند تعیین ارزش فناوری مورد نظر و در نهایت قیمت‌گذاری آن می‌باشد.

روش‌های ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری

دو رویکرد اساسی برای ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری وجود دارد که عبارتند از:

  1. روش‌های کمی ارزش‌گذاری: استفاده از روش‌های علمی و ریاضی برای تخمین قیمت
  2. روش‌های کیفی ارزش گذاری: استفاده از روش‌های تجربی برای تخمین قیمت

روش‌های کیفی ارزش‌گذاری فناوری اگرچه دارای مبانی پیچیده و پیشرفته‌ای نیستند ولی ممکن است در عمل نتایج دلخواهی را ارائه دهند.

روش‌های ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری

روش‌های ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری


برای ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری روش‌های متعددی مورد استفاده واقع می‌شوند. برخی از آنها با تمركز بر محاسبات ریاضی گاهاً پیچیده به پیش‌بینی و تعیین ارزش یا قیمت فناوری می‌پردازند. این روش‌ها اصطلاحاً به روش‌های كمی ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری معروف هستند. برخی‌ روش‌ها نیز بدون استفاده از چنین محاسباتی و حتی با یك بررسی ساده از وضعیت و شرایط پیرامون مسئله، اقدام به ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری می‌كنند كه به روش‌های كیفی معروف هستند. روش‌های سنتی ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری كه عموماً‌ برای ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری دارایی‌های فیزیكی و مشهود مورد استفاده واقع می‌شوند، هنگام برخورد با فناوری در تئوری و عمل نتایج مناسبی را از خود نشان نمی‌دهند. بنابراین برای رفع نقائص این روش‌ها، روش‌های دیگری مثل مونت كارلو یا اختیار واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند كه به روش‌های پیشرفته معروفند.

مدل ارزش‌گذاری گروه مربیان آینده پژوه

مدل مورد استفاده توسط گروه مربیان آینده پژوه، مدلی ترکیبی و منحصر به فرد از روش‌های فوق است که برای چندین فناوری در صنعت نفت مورد استفاده قرار گرفته است و از حیث دقت و اعتبار مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *