آموزش نیروی انسانی

آموزش نیروی انسانی

اهمیت و نقش آموزش در سازمان‌ها

در دنیای در حال تغییر كنونی ضرورت آموزش در سازمان‌ها و نهادها به دلایل فراوان پذیرفته شده است. تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده است كه هر از چند گاهی مطالب و نظریه‌های جدیدی وارد میدان زندگی شود كه برای ارائه حیات به ناچار باید علوم و معارف جدید را آموخت و برخی از نظریه‌های قدیمی را كه كارآیی ندارند، كنار گذاشت.

تغییرات فناوری سبب دگرگونی در شبكه‌ها و روش‌های سازمان می‌شود و هر تغییری كسب دانش و مهارت‌های جدید را ضروری می‌سازد. میزان كمّی و كیفی این تغییرات آنقدر زیاد است كه گاهی اوقات مدیران و كاركنان را دچار وحشت می‌كند و ممكن است احساس كنند كه فرصت و توان سازگاری با این تغییرات را ندارند. با همه سختی‌ها و مشكلات باید پذیرفت كه ادامه حیات سازمان تا حدود زیادی به دانش، آگاهی و مهارت‌های گوناگون و جدید بستگی دارد.

هرچه دانش و مهارت‌های كاركنان با نیازهای جامعه و پیشرفت‌های علمی، تغییرات فناوری هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد درجه اطمینان از موفقیت فرد و سازمان بالاتر می‌رود. گاهی اوقات، رشد فردی، داشتن انگیزه، تخصص و پرهیز از ایستایی و ركود فرد عامل اساسی نوجویی و كسب دانش می‌شود. اساس بهسازی سازمانی كه به نام‌های دیگری چون توسعه و بالندگی سازمانی نیز خوانده شده بهسازی نیروی انسانی است كه به صورت‌های مختلف (آموزش قبل از خدمت و ضمن خدمت) درسازمان ها انجام می‌شود.

بسیاری از صاحبنظران درباره اهمیت و نقش آموزش در جامعه اظهار نظر كرده‌اند كه فقط به برخی از آن‌ها به عنوان نمونه اشاره می‌شود:

  • پیتر دراكر عقیده دارد كه علی رغم هزینه‌های سنگین تربیت نیروی كار، آموزش همراه با اِعمال صحیح مدیریت در مدتی كوتاه هر كشور عقب مانده‌ای را در زمره كشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره‌وری بالا قرار می‌دهد.
  • ساخارو یولوس بر این باور است كه آموزش نه تنها یكی از حقوق اولیه و اصلی انسان است بلكه اصولاً ركن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز به حساب می‌آید.
  • به نظر هاربیسون، كشوری كه قادر به توسعه مهارت و دانش مردم و بهره‌گیری از آن در رشد اقتصاد ملی نباشد در حل مشكل نیافتگی نیز ناتوان خواهد بود.
  • فیتر جرالد، رییس سابق كمپانی بریجستون ـ فایزستون بر این عقیده است كه اصلی‌ترین راه ارتقای بازده یك موسسه بالا بردن درك كاركنان آن در مورد برنامه‌ها و هدف‌های موسسه است که از طریق آموزش مستمر و برقراری ارتباط گسترده و مداوم با كاركنان فراهم می‌شود.

برای نیل به بازده بالا مدیریت موسسه باید سخاوتمندانه ولی با برنامه، در آموزش كاركنان خود سرمایه گذاری كند. به اعتقاد جرالد، آموزش هرگز نباید به آموزش تخصصی كاركنان محدود شود بلكه باید ایجاد نوعی «فرهنگ كاری» جدید در كاركنان را مورد توجه قرار دهد. دلیل عمده بازده بالای نیروی انسانی و شكوفایی اقتصادی كشورهایی چون ژاپن و آلمان در سال های بعد از جنگ جهانی دوم اهمیت دادن به آموزش به ویژه، آموزش كاركنان است و در واقع رشد مهارت ها و قابلیت های كارگزاران و كاركنان مراكز تولیدی ـ صنعتی و خدماتی این كشورها بر اثر بهره‌گیری از فرصت‌های آموزشی میسر شده است.

سازمان‌های یادگیرنده

سازمان‌های یادگیرنده پدیده‌هایی هستند كه با شروع دهه ۹۰ میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمانهایی شرایط، نظریه‌ها و تغییر و تحول در محیط‌های سازمانی قبل از دهه مذكور بوده است به گونه‌ای كه تمام سازمانها تلاش گسترده‌ای را برای بقای خود آغاز كرده بودند و برای آنكه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خود حفظ كنند می‌بایست از قالب‌های غیرپویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند؛ یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد كنند.

سازمانها پیش از این در محیطی پایدار به سر می‌بردند و وقایع آینده تقریبا قابل پیش‌بینی بودند، بهطوری كه مدیران می‌توانستند در شرایط مطمئن برنامه‌ریزی كنند؛ اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تكنولوژیك، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این حالت، مدیران نیاز دارند تا برای حفظ بقا، سازمانها را با این دگرگونی‌ها هماهنگ سازند و برای دستیابی به این امر باید به یادگیری به عنوان پدیده‌ای ارزشمند بنگرند و بدینوسیله همواره خود را آماده پذیرش تغییرات كنند و كاركنان سازمان را نیز با دگرگونی‌ها همراه سازند. وقتی مدیران باور داشته باشند كه تغییرات در سازمان ضروری است، می‌توانند مدیریت تغییر را در سازمان خود بر عهده گیرند؛ در مدیریت تغییر لازم است:

– حالت مطلوب سازمانی برای مدیران شناخته شده باشد.

– وضعیت موجود سازمان توصیف گردد.

– شكاف وضع موجود و وضع مطلوب برای مدیران مشخص باشد.

ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده:

۱- در سازمانهای یادگیرنده تمامی اجزا به هم ارتباط و پیوندی عمیق دارند، به طوری كه پیتر دراكر این گونه سازمانها را به اركستری تشبیه می‌كند كه هر كس ساز خود را می‌زند، اما نكته مهم این است كه تمامی نوازندگان عمیقا تابع و مرتبط با رهبر اركستر هستند و نتیجه كار، یك آهنگ موزون است.

طبیعت سازمانهای یادگیرنده امروزی نیز چنین است كه با پرسنل گسترده و با فرهنگ‌های متفاوت، همچنان در حال رشد و فعالیت هستند؛ نظیر شركت‌های IBM یا مایكروسافت.

۲- از ویژگی‌های دیگر سازمانهای یادگیرنده، روانی جریان اطلاعات در این سازمانهاست. این روانی، باعث افزایش دانش و رشد مدیریت نیروی انسانی در سازمان می‌شود؛ با رشد دانش پرسنل، میزان هوش سازمانها افزون و بهره‌وری آنان ارتقا می‌یابد.

۳- از سوی دیگر در این سازمانها، كاركنان به علت آموزش‌های مكرر و تفویض اختیاری كه به آنها می‌شود، با ایجاد تیم‌های متعدد و انجام بحث‌های گروهی به ارتقای اطلاعات و توانمندی خود می‌پردازند. چنین روندی باعث می‌شود فرهنگی بسیار قوی در سازمان حاكم و آرمان یا دیدگاه مشتركی میان نیروی انسانی و سازمان فراهم آید.

۴- چنین آرمان یا دیدگاه مشترك در یك سازمان ایجاد نمی‌شود مگر در سایه یك رهبر قوی سازمانی. در این حالت، استراتژی كلی سازمان به صورت مشتركی خواهد بود؛ این استراتژی از پایین به بالاتنظیم می‌شود،‌ اطلاعات به صورت باز جریان دارد و تمامی بخش‌ها با اطلاعات و توانمندی بالایی كه به دست آورده‌اند در تعامل منطقی با یكدیگر قرار می‌گیرند.

قواعد كلی در سازمان‌های یادگیرنده

به طور كلی در سازمان‌های یادگیرنده پنج قاعده یا فرمان وجود دارد كه جریان تفكر سیستمی از قواعد مهم در این سازمان‌هاست. این پنج قاعده عبارتند از :

۱- الگوهای ذهنی

۲- آرمان مشترك

۳- یادگیری تیمی

۴- قابلیت فردی

۵- تفكر سیستمی

در دنیای گسترده اطلاعات امروز، دانش جدید یك كالای باارزش محسوب می‌شود. پیتر دراكر از صاحب‌نظران بنام رشته مدیریت، می‌گوید:

“جوهر مدیریت این است كه بر پایه دانش كاربردی، كار موثر ایجاد نماید.”

كاربرد دانش، توانایی بكارگیری آن است. به عبارت دیگر مهارت‌ها، معلومات و رفتار برای انجام كار و اثبات تبحر به كار گرفته می‌شوند و توانایی در به كارگیری آموخته‌ها موجب افزایش تبحر می‌شود؛ لذا دانش جدید به تبحر سازمانی به عنوان بخشی از سازمانهای یادگیرنده نیاز دارد كه روی مهارت‌ها و توانایی‌ها و نه فقط روی دانش و اطلاعات متمركز می‌شوند.

دوره‌های آموزشی گروه مربیان آینده‌پژوه

گروه مربیان آینده پژوه با تکیه بر تجربه موفق خود و بهره‌گیری از اساتید مجرب در حوزه‌های مختلف، خدمات آموزشی زیر را برای سازمان‌ها و موسسات ارائه می‌نماید:

  • نیازسنجی آموزشی در سازمان شما
  • مشاوره سیستم مدیریت آموزشی (ISO 10015)
  • آموزش و ارتقاء مهارت‌های مدرسین داخلی سازمان
  • منطبق نمودن دوره‌های آموزشی با نیاز خاص سازمان
  • طراحی بسته‌های آموزشی ویژه بر حسب مشکلات موجد در سازمان
  • اندازه‌گیری میزان اثربخشی آموزشی در سازمان

“هنر ما در نحوه ارائه است”

دوره‌ها بصورت کارگروهی، کارگاه‌های آموزشی، بازی‌های آموزشی و آموزش‌های کاربردی در گروه‌های کمتر از ۲۰ نفر ارائه می‌گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *